Το Φαράγγι της Αρχάμπολης
  • Bρίσκεται στη βορειοανατολική μεριά της Όχης, εφτά χιλιόμετρα νότια από το ακρωτήριο του Καφηρέα.

Παίρνοντας από την Κάρυστο το δρόμο προς Αμυγδαλιά, βρίσκουμε την Aρχάμπολη μεταξύ των χωριών Ευαγγελισμός (Δράμεσι) και Θύμι.

Το μικρό φαράγγι έχει μοναδική άγρια ομορφιά.

Κατακόρυφοι κοφτοί βράχοι στριφογυρίζουν δημιουργώντας ένα δραματικό τοπίο που καταλήγει σε μια μικρή ονειρεμένη παραλία.

Κοιτώντας από ψηλά, κατά μήκος του φαραγγιού, διακρίνει κανείς απομεινάρια ενός αρχαίου πολιτισμού, τα τείχη μιας αρχαίας πόλης του 6ου με 7ου αιώνα π.Χ.

Τα τείχη αυτά περιστοίχιζαν ένα οικιστικό κέντρο και μια ακρόπολη.

Αρχάμπολη σημαίνει αρχαία πόλη.

Οι αρχαιολόγοι υποστηρίζουν ότι εδώ βρισκόταν ένα αρχαίο λιμάνι με ιερά και ορυχεία.

Τα ίχνη από σκωριές που συναντά κανείς στην παραλία και ανάμεσα στα ερείπια επιβεβαιώνουν την ύπαρξη μεταλλουργικών δραστηριοτήτων πριν ο χώρος εγκαταλειφθεί.

Στις μεγάλες ορθοπλαγιές του φαραγγιού φύονται βραχόφιλα και ενδημικά φυτά.

Αυτά τα άγρια βράχια και η δυσπρόσιτη θέση τους ευνοούν την επιβίωση ορισμένων σπάνιων πουλιών.

Στην Αρχάμπολη συναντά κανείς τα είδη της «πέτρας και της θάλασσας».

Πολλά ζώα του φαραγγιού φωλιάζουν στις σπηλαιώσεις και στις τρύπες των βράχων.

Εδώ υπάρχουν σπάνια πουλιά σαν το μπούφο, διάφορα είδη αρπακτικών όπως το βραχοκιρκίνεζο, ο πετρίτης κ.α.

Διάσχιση Φαράγγι Αρχάμπολης:
    Πορεία (ώρες): 1:00

Ο δρόμος είναι άσφαλτος για το μισό της διαδρομής, ενώ ο συνολικός χρόνος που απαιτείται μέχρι το Θύμι είναι 2 ώρες.

Μόλις περάσουμε το Θύμι, 150μ. περίπου μετά από το τελευταίο σπίτι του οικισμού, υπάρχει κατηφορικός χωματόδρομος στα δεξιά, που οδηγεί στα Μπαλέϊκα.

Τα Μπαλέϊκα είναι συνοικία από τρία-τέσσερα σπίτια, όπου εκεί τελειώνει ο δρόμος.

Το μονοπάτι για την Αρχάμπολη ξεκινά από την πίσω αριστερή πλευρά του πρώτου σπιτιού που θα συναντήσουμε.

Υπάρχουν σήματα αλουμινίου στα δέντρα (κόκκινο-λευκό) καθώς και κόκκινο χρώμα στις πέτρες.

Το μονοπάτι διασχίζει κάθετα το ρέμα, που περνά δεξιά από τον οικισμό και αρχίζει να ανηφορίζει στην απέναντι όχθη.

Μετά από λίγο το παλιό μονοπάτι διακλαδίζεται (διασταύρωση).

Εμείς ακολουθούμε το αριστερό και όχι αυτό που συνεχίζει ευθεία προς τα επάνω.

Μετά 150μ. συναντούμε δεύτερη διασταύρωση μονοπατιών και πηγαίνουμε δεξιά.

Η πορεία του μονοπατιού είναι παράλληλη στη ρεματιά και έχουμε θέα τον οικισμό Μπαλέϊκα στα αριστερά μας.

Μετά 500μ. περπάτημα και αφού περάσουμε ένα μεγάλο πλάτανο, που από την ρίζα του αναβλύζει λίγο νερό, φθάνουμε σε εντυπωσιακά κάθετα βράχια, που στη βάση τους υπάρχει πέτρινο μαντρί.

Από εδώ και πέρα το μονοπάτι βγαίνει από την ρεματιά, συνεχίζοντας με θέα το Αιγαίο από τα αριστερά μας και με κάθετα βράχια από τα δεξιά μας.

Από το σημείο αυτό χρειαζόμαστε πορεία περίπου είκοσι λεπτών μέχρι να φτάσουμε στην παραλία της Αρχάμπολης, την οποία από ένα σημείο και μετά τη βλέπουμε από ψηλά.

Όταν φτάσουμε στο εξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου το μονοπάτι διακλαδίζεται και πάλι.

Αριστερά πηγαίνουμε στη μαγευτική παραλία της Αρχάμπολης, ενώ η δεξιά διαδρομή οδηγεί στο φαράγγι της Αρχάμπολης.

Η πορεία για το φαράγγι δεν είναι εύκολη, γιατί το μονοπάτι έχει κλείσει σε πολλά σημεία από τη βλάστηση.

Από το εξωκλήσι συνεχίζουμε για 15' περίπου στη δεξιά πλευρά του φαραγγιού και φτάνουμε σε βραχώδη περιοχή.

Στο σημείο αυτό κατεβαίνουμε στην κοίτη του χειμάρρου, ακολουθώντας τα κόκκινα σήματα και περνάμε στην απέναντι όχθη, όπου το μονοπάτι συνεχίζοντας περνά μέσα από βαθμίδες, που παλιά καλλιεργούσαν σιτηρά και ελιές.

Εμείς σταματούμε την πορεία μας αφού φτάσουμε σε παλιό αλώνι μετά από μία ώρα περίπου.

Ο συνολικός χρόνος για να διασχίσει κανείς όλο το φαράγγι υπολογίζουμε ότι είναι 4-5 ώρες.